Liverpool 2008

Årets studietur gikk til Liverpool, som er Europeisk Kulturhovedstad sammen med Stavanger. 26 ivrige kunstelskere invaderte en by som kanskje ikke først og fremst er kjent for kunst og kultur. Men jammen fikk vi oss en overraskelse.

Den første overraskelsen var ikke akkurat gledelig. Vi landet i Manchester fredag formiddag til overskyet vær med regnbyger. Mens vi kjørte mot Liverpool, som ligger ca. 1 times kjøring unna, begynte det å regne for alvor. Etter å ha satt bagasjen på hotellet, som i parentes bemerket var utmerket, var det tid for lunsj.

Arkitektur og religion

Deretter gikk vi til fots til den katolske katedralen i kraftig regnvær. Heldigvis var det ikke langt. Katedralen var imponerende. Den ble bygget i 60-årene og er et godt eksempel på hvordan moderne arkitektur kan brukes for å forsterke det religiøse inntrykket. Den er sirkelrund, bygget i betong, og har smale glassmalerier i forskjellige farger hele veien rundt kirkerommet. Mellom glassmaleriene står det skulpturer som fremstiller Jesu vandring med korset. I midten stiger rommet opp mot et rundt tårn med glassmalerier hele veien rundt. Dessverre var det ikke sol da vi var der, for solen, spesielt ettermiddags-solen, sender fantastiske lysstråler gjennom glasset og ned i kirken når solen står lavt. Vår utmerkete guide Hillary fortalte så vi kunne se det for oss. Tårnet avsluttes øverst med en tornekrone som er synlig over store deler av byen.

Deretter gikk vi langs Hope Street til den Anglikanske katedralen. Den er bygget i sandstein, i gotisk stil, med himmelstrebende buer og vakker utsmykning. Det var høyt under taket der! Katedralen ble bygget fra 1901 til 1978 og er tegnet av den samme arkitekten som designet de karakteristiske engelske telefonkioskene. Da vi gikk tilbake til hotellet kom det et skikkelig regnskyll. Vi gikk i vann til over skoene og det var en gjeng druknete katter som til slutt ankom hotellet. Heldigvis fikk vi tid til å tørke oss før det var felles middag i hotellets restaurant.

Liverpool er gjenoppstått

Heldigvis var fredagen den eneste regndagen vi hadde, og bra var det, for ellers hadde vi ikke fått beundre Liverpool slik den fortjener. Byen var virkelig en overraskelse. De fleste har vel ansett Liverpool som en by med høy arbeidsledighet, mange slumkvarter, høy kriminalitet og forfalne bygninger i sentrum, men slik er det ikke lenger. Selvsagt var det fremdeles mye å ta fatt i, men mange bygninger var renovert eller revet og nye bygninger var kommet opp. Et stort kjøpesenter, Liverpool One, er reist i gågatestrøket, med alt hva hjertet kan begjære av butikker og utvalg. Dokk-området er også rehabilitert og inneholder nå både museer, gallerier og et rikt utvalg barer, puber og restauranter. Aktiviteten var høy overalt, det bygges og repareres, ja, enkelte steder ble vi minnet om hvordan det har sett ut i Stavanger dette året, med gjerder og stengte gater og halvferdige fortau. Liverpool har fått livsgnisten igjen.

Rustne menn, Beatles og Sunlight såpe

Lørdagen kjørte vi først til Crosby Beach, der Anthony Gormleys ”Another Place” nå har funnet sin endelige plass. Liverpool 2008 har kjøpt utstillingen og plassert den på en flere kilometer lang strand nord-vest for byen. Verket gjorde et helt annet inntrykk her enn på Sola-stranden. Statuene sto mye mer spredt, og man fikk ikke den følelsen av lengsel og utferdstrang som den ga oss da den var i Norge.

Deretter ble det å kjøre buss rundt i byen der vi fikk en liten Beatles-tur via Penny Lane, John Lennons barndomshjem og Strawberry Fields. Vi besøkte også Sunlight Village, som er en landsby bygget av Lord Leverhume for arbeiderne som arbeidet på såpefabrikken som laget Sunlight såpe. Han var en ivrig samler av victoriansk kunst og bygget et kunstgalleri som han kalte opp etter sin hustru, Lady Lever Art Gallery. Her fikk vi se et variert utvalg av porselen fra Wedgewood og en imponerende samling antikke kinesiske vaser, der var møbler av forskjellige slag, og selvsagt en omfattende samling malerier og skulpturer. På slutten av dagen fikk vi såvidt tid til en altfor kort visitt på World Museum.

La Machine

Om kvelden var det tid for å gå ut og se ”La Machine”, som er en av installasjonene, eller en happening, eller et evenement, eller hva man kan kalle det, i forbindelse med Liverpool 2008. En kjempesvær, hydraulisk styrt edderkopp som stolpret seg frem gjennom gatene før den til slutt ”klatret” opp på stillaset på en bygning som skulle rives. Den ble selvsagt heist opp av kraner, men det var ganske så naturtro. Se bildene i billedgalleriet. Mange tusen mennesker var samlet for å bivåne forestillingen som foregikk både torsdag, fredag, lørdag og søndag, hver kveld på forskjellige steder ettersom ”La Machine” beveget seg gjennom byen, tok en dukkert i en av dokkene, og ble dekket av kunstig snø..

Jamen traff vi ikke også på flere ”Portåpnere” fra Stavanger 2008, som var invitert av Liverpool 2008 for å være med på dette showet.

Albert Dock

Søndag morgen gikk vi til Albert Dock der vi besøkte Tate Gallery, avd. Liverpool, som hadde en utstilling med det 20. århundrets kunst, både figurativ og non-figurativ. Frank Høifødt som var vår omviser denne dagen, ga oss god og innsiktsfull informasjon om kunstverkene.

Så var det tid for det som er obligatorisk når man er i Liverpool, nemlig en tur på Beatles-museet. Selv for en som ikke er så overvettes interessert i Beatles’ liv og levnet i detalj, var det interessant og lærerikt.

Formiddagen ble avsluttet med et besøk på Slavemuseet som er en del av Liverpool Maritime Museum. Det var en sterk opplevelse.

Etter en bedre lunsj gikk turen til Walker Art Gallery. Her fikk vi se en imponerende samling europeisk kunst fra middelalderen og frem til i dag, inspirerende formidlet av Frank Høifødt. De som ønsket det kunne deretter gå rett ned gaten til National Conservation Center der det er en utstilling som viser hvordan man reparerer og konserverer kunstgjenstander av enhver art. Meget interessant og lærerikt.

Det var et minneverdig besøk i Liverpool, vi fikk en smakebit av mye av det Liverpool har å by på. Det eneste vi ikke fikk med oss var vel fotball, men det var jo heller ikek hensikten.

Takk til Dag som arrangerte turen for oss, og til Frank som alltid er like inspirerende og interessant å høre på.

Annonse p RBR hjemmeside

Kontakt RBR eller EnterNett AS for opprette, avslutte eller endre informasjon om dine annonser p www.rbr-rapport.no